Søk i denne bloggen

torsdag 27. september 2012

"Svart frost" av Asbjørn Jaklin

Denne krimromanen av Nordlysjounalisten Asbjørn Jaklin er en vellykket kobling mellom fortid og nåtid, der vi ser at den mest bestialske vold ikke foregår i kriminalromaner, men i virkeligheten. Boka handler om langt mer enn en krimgåte, bl.a. om moral/etikk og om hvor grensen går for å være medskyldige til ondskap. Den er også historien om hevnens spiral gjennom generasjonene, - altså egentlig om selve arvesynden. Den er m.a.o. noe mer enn mesteparten av den oppskrytte og ofte platte norske krimskrivinga. Noen vil kanskje si at de historiske dypdykkene senker tempoet i fortellinga og ønsker seg mer sex og vold i nåtid. Jeg mener det taler til bokas fordel. Selv om jeg ville foretrekke å kalle dette en spenningsroman, er konklusjonen: Er dette krim, skal jeg lese flere av samme sort fra samme forfatter. Altså: et eksempel på at Nordlys også har gode skribenter !

P.S. Jeg likte at det mest dramatiske foregår i Bak-Olsen (Tromsø). Der foregår det mye skummelt i følge mitt barnebarn, og han kjenner området som sin egen bukselomme. Et tips til neste bok: la helten bo i Storgata 124 (muligheter for mange slags plot).
Gratulerer Asbjørn!

1 kommentar:

  1. Ja, det vet jeg også alt om. Hvor skummel Bak Olsen er , og jeg kjenner også dette stedet som min egen baklumme. Eller det trodde jeg. For da jeg var liten, klarte jeg å gå meg bort i granskogen der. Det på tross av at jeg hadde barndomshjemmet mitt et steinkast unna :)

    SvarSlett